Friday 26 December 2014

Anemia @ kurang darah merah

Anemia atau kurang darah.

Darah merah sebenarnya berfungsi membawa bekalan oksigen makanan ke tisu badan untuk kegunaan seharian, Ia merupakan sel darah utama selain sel darah putih dan platlet.

Kalau you all nak tahu setiap seorang lelaki dewasa mengandungi 13g/dL darah merah , wanita dewasa mengandungi 12g/dL manakala kanak-kanak mengandungi 11g/dL.

Jika kekurang sel darah merah bekalan oksigen dan makanan tidak sampai kepada tisu badaan dan akan mengakibatkan fungsi tisu terganggu. Malah boleh menyebabkan tisu itu "mati'  atau tidak berfungsi.

Di antara simptom-simptom kekurangan ialah selalu merasa letih , lemah anggota badan, lesu dan hilang tumpuan, pening, loya, muntah dan berpeluh.

Jika paras darah merah sangat-sangat rendah, pesakit akan mengalami sesak nafas, jantung berdebar dan sakit dada. Ini disebabkan jantung terpaksa mengepam darah yang lebih daripada biasa. Ini disebabkan jumlah darah yang membawa bekalan oksigen dan makanan ke situ berkurangan dan boleh mengalami sakit jantung.

Faktor-faktornya adalah disebabkan kurang penghasilan seperti kegagalan sumsum tulang utuk berfungsi,kurangnya bekalan zat dalam badan seperti zat besi, asid folik dan vitamin B2 dan keturunan dimana kurangnya gen untuk menghasilkan protein asa penghasilan darah merah dipanggil globin.

No comments:

Post a Comment