Thursday 13 November 2014

Tumit kaki pecah VS ESP

Hohoho...ni nak bercerita sedikit tentang TUMIT KAKI PECAH.Mesti kita rasa kurang selesa untuk berjalan bila tumit kaki pecah.Rasa macam tak cantik kan.Lepas tu bila berjalan dekat carpet yang berbulu-bulu mesti rasa tersangkut-sangkut dekat tumit yang pecah tu kan.Kadang-kadang kita rasa ada orang memerhatikan kita dari hujung rambut sampai lah ke hujung kaki kita ni.Padahal takda siapa pun yang perhatikan kita.Itu menjadikan kita lagi kurang selesa.

Asyik berceloteh je.Apa kata kita tengok apakah faktor-faktor penyebab tumit kaki pecah ni:

√ Kekurangan air menyebabkan kulit menjadi kering, berkilat, bersisik dan akhirnya keras diikuti dengan rekahan.

√ Genetik atau baka antara faktor yang dikenal pasti sebagai salah satu punca tumit pecah. Jika keluarga anda mempunyai kulit yang kering, biasanya anda juga cenderung berdepan dengan masalah tersebut.

√ Pertambahan berat badan turut menyebabkan tumit pecah kerana kaki tidak dapat menampung bahagian atas badan yang melebar.

√ Sepanjang tempoh hamil, wanita juga berdepan dengan masalah ini. Ia dikaitkan dengan pertambahan berat badan dan perubahan hormon.

√ Rekaan kasut yang tidak sesuai dan terlalu ketat. Pemakaian kasut tumit tinggi yang terlalu lama juga menyebabkan tumit mendapat tekanan yang tinggi.

√ Tidak memakai stoking ketika bersukan menyebabkan kulit mudah tercedera.

Ha ! itulah dia faktor-faktornya. Untuk mengatasi masalah tumit kaki pecah ni saya cadangkan ambil supplemen ESP Shaklee.Nak tahu kenapa ESP?

ESP Shaklee:

• Mencegah Kulit tumit daripada merekah dan pecah
• Sumber protein yang kaya dan berkualiti mengantikan sel yang mati dengan sel yg baru.
• Men-seimbangkan kestabilan horman
• Membantu menurunkan berat badan
• Strukturnya yang kenyang membekalkan kecergasan berjam-jam lamannya

ESP ni bukan sekadar untuk cantik bagi menghilangkan jeragat,jerawat dan lain-lain.Nanti saya akan kupaskan lagi banyan faedah-faedah ESP ni.

Saya adalah pengguna setia ESP ni.

No comments:

Post a Comment